Om man ser krasst på fotot och dess utveckling i detta digitala tidevarv får man ändå vara tacksam för alla möjligheter som gör det enkelt att åstadkomma intressanta bilder. Kanske det inte är lika enkelt att lägga vantarna på yrkestiteln fotograf och lyckas man hävda sig i konkurrensen och göra fotot till ett yrkesgebit så beror det mer på kärleken till fotohantverket än på den eventuella talangen. Så enkelt är det att få tillgång till digitala verktyg som kan göra underverk med den mest torftiga bild genom några korrigeringar att vem som helst numera är kapabel att göra mirakel med sina bilder. Det är oerhört roligt att experimentera och bearbeta sina foton och resultaten kan med några enkla medel bli häpnadsväckande.
Kanske är det svårare nu att göra en karriär inom foto eftersom var och en nu kan åstadkomma vackra mirakel med sina mobilkameror. Det är nackdelen med den digitala utvecklingen. Kärleken till fotografi och bild är alltså vad som skiljer agnarna från vetet. Det är marknadsföringen av de egna förmågorna som kommer att avgöra hur väl man lyckas som fotograf. Det finns en uppsjö av möjligheter man kan använda sig av för att marknadsföra sig själv som fotograf. Det är samma sak inom allt konstnärligt utövande. Inom till exempel musik kan alla lansera sig som låtskrivare som har det minsta lilla talang. Vad som avgör hur man lyckas är hur intensivt man jobbat med att sälja sig själv.
I dessa tider av obegränsade möjligheter går en skiljelinje som avgörs av hur stor kärlek man har till hantverket. Ska man lyckas idag måste man verkligen tro på sig själv och marknadsföra sig själv med stor målinriktning. Höra av sig till aktörer som kan behöva bilder av olika anledningar, sälja in sig på reklamfirmor. Sköter man marknadsföringen av sig själv och sina talanger finns alla möjligheter att lyckas som fotograf.